Choose language

Kundcase

Salems kommun

Siv Jönsson Westerlund, Ekonomichef på Salems kommun berättar mer om kommunens resa mot bättre processer och en starkare likviditet genom partnerskapet med Amili.

Bild på man med hund

Om Salems kommun

Salems kommun är en modern förortskommun med rötter i 1100-talet. Med 17 500 invånare ligger Salem beläget i den nordvästra delen av det forntida södermannalandskapet Tör, nuvarande Södertörn i södra Stockholms län, mellan de större kommunerna Botkyrka och Södertälje. 

salem (1)
Vi tycker att Amili sticker ut i sättet de hanterar och bemöter kunderna. De ser verkligen hela kunden och inte bara ett ärende som man ska tjäna pengar på. Det skapar en bra dialog.

Siv Jönsson Westerlund

Ekonomichef | Salem Kommun

Salems väg till en starkare likviditet och bättre processer

Utmaningen

Utmaningen

Salems kommun stod inför utmaningar i sin ekonomiska förvaltning på grund av otillräckliga rutiner för att hantera betalningspåminnelser. Den bristfälliga processen, kombinerat med knappa resurser och en begränsad intern expertis inom området, skapade en tröghet i uppföljningen av utestående betalningar.

Bristfälliga processer

Salems kommun saknade välfungerande, strukturerade processer för hanteringen av uteblivna betalningar. De behövde stöttning i att utforma ett flöde som passade deras verksamhet. 

Begränsade resurser och intern kompetens

Begränsade resurser och brist på intern kompetens medförde svårigheter att tillhandahålla en effektiv kravhantering. Detta resulterade i en utdragen process där det kunde dröja månader innan de följde upp uteblivna betalningar.

Lösningen

Lösningen

Salems kommun beslutade sig för att upphandla ett nytt avtal för påminnelse- och inkassohantering med Amili som leverantör. Med tydliga rutiner och ett bättre helhetsperspektiv kan en kravhantering som är både snabb, effektiv och respektfull tillämpas. Vid valet av extern inkassopartner var en aspekt särskilt viktig - bemötandet av kunden. 

För Salems kommun gav samarbetet med Amili dem tillgång till: 

  • Certifierade specialister med lång branscherfarenhet.
  • Välbeprövade rutiner skräddarsydda efter deras verksamhet.
  • Snabb och enkel implementering av lösningen med koppling till deras ekonomisystem.  
  • Tillgång till Amilis plattform där de kan följa sina ärenden för inblick och transparens. 
  • Kompetent support för både uppdragsgivare och slutkund.
  • Tillgängliga öppettider och korta svarstider.
  • Kontinuerlig statistikuppföljning. 
Resultatet

Resultatet

Salems kommun har nu en effektiv och proaktiv kravhanteringsprocess där fakturamottagaren ges rätt förutsättningar för att bli skuldfri så tidigt som möjligt i kravflödet. Kommunen upplever att de har fått bättre kontroll och överblick över hela kravflödet.

Ökad betalningsvilja, huvudmålet, uppnåddes redan tidigt i samarbetet och kommunen upplever förbättrad likviditet och minskade kreditförluster. 

Kunniga specialister och bra service lyfts som de viktigaste faktorerna för lyckat samarbete. Dessutom har de regelbundna uppföljningarna av statistik och nyckeltal kopplat till samarbetets målsättning haft stor betydelse för kommunens kontinuerliga förbättringsarbete. Redovisat underlag har varit lätt att förstå och givit ett bra underlag vid beslutsfattande.

Nyfiken på att veta mer?

Tjej och kille vid havet

Amili för offentlig sektor

Upptäck vår lösning som idag effektiviserar verksamheten i över 170 kommuner. 

Kundcase - Ljungby kommun

Nästa kundcase: Ljungby kommun

Läs mer om vad som utmärker det över 20 år långa partnerskapet mellan Amili och Ljungby kommun.