Choose language

Stockholmshem

Stockholmshem valde Amili för en välbeprövad rutin med hög lyckandegrad som faller i linje med hyresbolagets vräkningsförebyggande arbete.

Stockholmshem

Stockholmshem valde Amili för en välbeprövad rutin med hög lyckandegrad som faller i linje med hyresbolagets vräkningsförebyggande arbete.

stockholmshem_1
En anledning till att vi valde Amili är det fokus de har på våra hyresgäster. Vår förväntan är att det ska leda till en hög uppklarandeprocent och vi upplever redan att våra hyresgäster är positiva kring den kontakt de haft med Amili. Vi lägger stor vikt vid nöjda kunder och det är därför viktigt för oss att våra leverantörer håller en mycket hög nivå i kundbemötandet.

Linn Bernhardsson

Chef för hyresjuridiska enheten, Stockholmshem.

Stockholmshem

Stockholmshem är ett av tre kommunägda hyresbolag i Stockholms kommun. Med strax över 28 000 lägenheter och en del kommersiella lokaler, är bolaget ett av landets största kommunala aktörer. För att frigöra mer tid för verksamhetens hyresjuridiska avdelning, valde Stockholmshem för ett antal år sedan att lägga sin inkassohantering på en extern leverantör. 

Behov

Ett viktigt fokusområde för Stockholmshem är deras vräkningsförebyggande arbete. För att arbetet ska fortlöpa effektivt och framgångsrikt när obetalda hyror lämnas över till en extern partner krävs ett tätt samarbete med systematiskt kunskaps- och informationsutbyte. När hyresbolaget skulle teckna ett nytt avtal för inkassohantering, föll valet på Amili.

Lösning

Stockholmshem beslutade sig för att upphandla ramavtalet för inkassohantering för offentlig verksamhet med Amili som leverantör. Med välbeprövade rutiner skräddarsydda efter verksamheten som sätter såväl lönsamhet som individen i fokus, får Stockholmshem den önskade balansen i lyckandegrad och kundfokus.

 

Andra fördelar med avtalet är:

  • Certifierade handläggare med branschkunskap.
  • Ökad betalningsgrad.
  • Kompetent support för både uppdragsgivare och slutkund.
  • Tillgängliga öppettider och korta svarstider.
  • Kontinuerlig statistikuppföljning och systematiskt förbättringsarbete.

Resultat

Kort efter att samarbetet inletts, upplevde Stockholmshem att de hyresgäster som varit i kontakt med Amili var mycket positiva. En viktig aspekt för hyresbolaget som ställer höga krav på sina leverantörers kundbemötande.

Med Amili plattformen, har Stockholmshem dessutom möjlighet att ta del av information om vilka brev som gått ut och vad som sagts i dialog mellan hyresgäster och handläggare. Tillgången till informationen hjälper Stockholmshem att förmedla en tydlig lägesbild i sina löpande avstämningar med stadsdelarna i Stockholms stad. 

“Amili har verkligen satt sig in i vår verksamhet, vilket lagt grunden för ett mycket bra samarbete. Utöver en smidig uppstart uppskattar vi den nära kontakt vi har med våra handläggare. Vi får alltid snabb och bra återkoppling på våra frågor, stora som små.” berättar Linn.