Amili blogg

När situationer förändras - kundanpassad kravhantering

Skriven av Frida Andersson | Mar 18, 2025 1:11:13 PM

Livet är fullt av överraskningar och ibland påverkar dessa även vår ekonomiska stabilitet. Dina kunders förmåga att betala i tid kan förändras snabbt av en rad olika skäl. I dessa stunder är det avgörande att kravhanteringen inte bara kretsar kring siffror och automatisering, utan också präglas av förståelse och flexibilitet. Genom att anpassa hanteringen efter förändrade förutsättningar kan vi möjliggöra en hållbar ekonomisk återhämtning och goda kundrelationer.  

Skapa rätt förutsättningar för skuldfrihet

Med hjälp av verktyg som Amili har du möjligheten att själv utföra en rad olika åtgärder i ett ärende för att skapa rätt förutsättningar för dina kunder att göra sig skuldfria. Erbjud möjlighet att skjuta upp eller dela upp betalningar för att öka chansen att få betalt. I denna artikel går vi igenom några av de åtgärder du kan administrera på egen hand i Amili.

 

Anstånd: Skjut upp betalningen

Genom att bevilja anstånd ger du din kund värdefull extra tid genom att skjuta upp den ursprungliga betalningsdagen. Detta kan vara avgörande för kunder som stött på oväntade ekonomiska utmaningar. Om fakturan fortfarande är obetald efter det nya förfallodatumet, fortsätter kravflödet som planerat. Det nya förfallodatumet registreras automatiskt i ärendet, och den vidtagna åtgärden dokumenteras noggrant under fliken Historik inne i Amili. På så sätt har du alltid en översikt över de förändringar och anpassningar som gjorts, vilket underlättar framtida beslutsfattande och kundkommunikation.

Amorteringsplan: Dela upp betalningen 

När du upprättar en amorteringsplan erbjuder du din kund en flexibel lösning för att betala av en skuld genom månadsvisa betalningar över en fastställd period. Detta förenklar för kunden att hantera sin ekonomi och minskar risken för ytterligare ekonomiska påfrestningar. Du har möjlighet att sätta upp amorteringsplanen utifrån fördefinierade regler som kan anpassas efter individuella önskemål eller baseras på våra experters rekommendationer. Du kan även välja att möjliggöra för dina kunder att sätta upp en egen amorteringsplan i betalplattformen Min Betalning. Genom att erbjuda skräddarsydda amorteringsplaner bygger du inte bara förtroende hos dina kunder, utan bidrar också till en hållbar ekonomisk återhämtning.

Stäng ett ärende 

När du beslutar att stänga ett ärende avbryts automatiskt hela kravflödet i Amili, vilket innebär att inga fler inkassokrav eller påminnelser kommer att skickas ut till din kund. Denna åtgärd kan vara avgörande i situationer där kunden har uppfyllt sina åtaganden, eller där du bedömer att fortsatt kravhantering inte är nödvändig eller ändamålsenlig. 

Stöttning av Amilis specialister

När du och din kund behöver stöttning eller rådgivning kring ett specifikt ärende, är Amili redo att hjälpa till. Genom att använda Amilis smidiga ticketsystem kan du snabbt få den hjälp du behöver. Din ticket skickas omedelbart till våra erfarna specialister, som är beredda att ge dig och din kund den rådgivning och stöttning som krävs för att hantera ärendet effektivt. Amilis supportteam fungerar som en förlängning av ditt egna team och säkerställer att du alltid har tillgång till den expertis du behöver.

Vill du se mer av Amili och alla åtgärder du kan göra i ett ärende? Se det inspelade webinaret Ågärder i Amili: Så kundanpassar du din kravhantering med Jimmy och Hannes.