Ny undersökning visar
Tre av fyra vill inte ha fakturan i brevlådan*
I rapporten Konsumentinsikter 2025 avslöjar vi varför konsumenter missar att betala fakturan i tid och hur tonen och val av kanal i fakturaflödet påverkar både lojalitet och likviditet.
Få snabbare betalt med fakturor som landar rätt
8 av 10 konsumenter har fått en betalningspåminnelse – men varför? Det och mycket mer får du svar på i rapporten Konsumentinsikter 2025.
Många glömmer betala sin faktura
44% anger att de missat en faktura för att de glömt bort den, medan 21% anger att de inte hade råd när fakturan förföll.

Den digitala generationsklyftan
33% i åldern 18-34 år får helst sina fakturor till sin digitala brevlåda, medan 35% i åldern 65+ föredrar e-post.
*Om rapporten
Rapporten bygger på en enkätundersökning besvarad av 1 018 personer bosatta i Sverige i åldrarna 18-76 år under perioden 1-6 april.
Undersökningen genomfördes på uppdrag av Visma Amili av Trakkster, ett insikts- och konsultföretag som kombinerar datadrivna insikter med beteendedesign för att hjälpa företag fatta smartare beslut och skapa verklig förändring.