Choose language

Ny undersökning visar

Tre av fyra vill inte ha fakturan i brevlådan*

I rapporten Konsumentinsikter 2025 avslöjar vi varför konsumenter missar att betala fakturan i tid och hur tonen och val av kanal i fakturaflödet påverkar både lojalitet och likviditet.

Få snabbare betalt med fakturor som landar rätt

8 av 10 konsumenter har fått en betalningspåminnelse – men varför? Det och mycket mer får du svar på i rapporten Konsumentinsikter 2025.

5524401_timer_device_time_clock_date

Många glömmer betala sin faktura

44% anger att de missat en faktura för att de glömt bort den, medan 21% anger att de inte hade råd när fakturan förföll.

5570822_statistics_graph_smartphone_phone_chart_analytics

Den digitala generationsklyftan

33% i åldern 18-34 år får helst sina fakturor till sin digitala brevlåda, medan 35% i åldern 65+ föredrar e-post.

5570815_group_feedback_people_conversation_chat_marketing_message

Den oväntade faktorn bakom kundlojalitet

31% har slutat handla från ett företag på grund av deras kravhantering. Tonen i påminnelsen visar sig vara överraskande viktig för konsumenten.

nps-2

Kundens välmående i fokus

En hård ton i påminnelsen framkallar stress (47%) och oro (20%). En vänlig ton framkallar en påtagligt lägre nivå av stress (25%) och kan istället väcka tacksamhet (34%).

Ladda ned rapporten

Fyll i dina uppgifter, så skickar vi rapporten till din inkorg.

*Om rapporten

Rapporten bygger på en enkätundersökning besvarad av 1 018 personer bosatta i Sverige i åldrarna 18-76 år under perioden 1-6 april.

Undersökningen genomfördes på uppdrag av Visma Amili av Trakkster, ett insikts- och konsultföretag som kombinerar datadrivna insikter med beteendedesign för att hjälpa företag fatta smartare beslut och skapa verklig förändring.