Inkasso och kravhantering
Med över 30 års erfarenhet av känslig inkasso har vi optimerat hanteringen av dina förfallna fakturor. Ett sömlöst flöde eller full kontroll? Du väljer själv graden av automatisering.
Välj startåtgärd
Amili erbjuder en flexibel helhetslösning för Invoice-to-cash. Du väljer var i processen du vill ansluta Amili och överlämna hanteringen av era ärenden.
Faktura
Med Amilis fakturaservice, skapar och skickar vi dina fakturor i önskat format och kanal. Förfallna fakturor kravhanteras därefter i ett automatiserat flöde.
Påminnelse
Vid utebliven betalning hämtas information om dina förfallna fakturor och automatiska betalningspåminnelser skickas ut.
Inkasso
Betalar din kund inte sin påminnelse skickar Amili ut ett inkassokrav. Har din kund flera förfallna fakturor samlas dessa i ett och samma inkassokrav.
Skräddarsy och automatisera
Avlasta din organisation genom att automatisera uppföljningen av uteblivna betalningar. Du kan anpassa kravflödet utifrån din organisations preferenser och kundbas samt bestämmer själv när du vill fatta manuella beslut längst vägen.
Bevaka och matcha
Amili bevakar alla inkommande betalningar. Med dagsaktuell information och status säkerställs korrekt hantering genom hela kravflödet.
Avlasta
Överlåt de känsliga samtalen till våra specialister. Vi finns här för att rådge och förfina din organisations kravprocess med hänsyn till din bransch, kundbas och god inkassosed.
För dig
Amili
I Amili följer du dina fakturor och får insyn i den kontakt vi haft med din kund. Du ser nästa steg i ett ärende och kan fatta manuella beslut.
För dina kunder
Min Betalning
I Min Betalning kan dina kunder enkelt betala både fakturor och krav. Här kan de också se status på sitt ärende samt ansöka om att skjuta upp eller dela upp sin betalning.
Funktioner
-
Affärsregler
Hur många dagar ska det gå mellan påminnelse och inkasso? Som ny kund är du med och anpassar steg, beloppsgränser och tidsintervall i kravflödet samt dina kunders möjligheter till amorteringsplaner, anstånd, med mera.
-
Beslut
Med Amilis beslutsverktyg tar du enkelt kontroll över önskade delar av processen. Fatta manuella beslut om Kronofogden och hur en bestridan ska hanteras, direkt i Amili.
-
Segmentering
Företagsstorlek, B2B, B2C, bransch, kundrelation. Ja, det kan finnas många anledningar till varför du behöver anpassa din hantering för olika kundgrupper. Med Amili är det möjligt att differentiera flöden utifrån segment.
-
Rådgivning
Våra specialister finns här för att stötta och rådge dig och dina kunder samt för förfina din organisations kravprocess med hänsyn till din bransch, kundbas och god inkassosed.
-
Juridik
Amilis egna jurister har stor branscherfarenhet och hjälper dig med stämningsansökningar och agerar ombud i tingsrätt vid behov.
-
Efterbevakning
Vid efterbevakning ser Amili till att preskriptionen för skulden avbryts genom regelbundna utskick av kostnadsfria betalningsuppmaningar.
-
Person- och företagsbevakning
Amili bevakar och uppdaterar kontinuerligt relevant information om dina kunder för att uppmärksamma adressändring eller händelser som påverkar hanteringen.
-
Betalningsbevakan
Som betalningsmottagare bevakar Amili alla inkommande betalningar från dina kunder. Om skulden inte betalas i tid kickar nästa steg i kravflödet in.
-
Matchning
Alla betalningar matchas mot rätt faktura i ditt ekonomisystem, vilket gör att din bokföring alltid är uppdaterad och korrekt.
-
Solvenskontroll
Under tiden som ett ärende befinner sig i efterbevakningsstadiet gör Amili kontinuerliga solvenskontroller för att få fram din kunds nuvarande betalningsförmåga.
Invoice-to-cash – Från faktura till betalning
Inkasso och kravhantering
Dina förfallna fakturor hanteras enligt er skräddarsydda process för att optimera kravhanteringen. Amili skapar en sömlös koppling mellan fakturering och kravhantering, vilket resulterar i ett effektivt flöde från faktura till betalning.
Fakturaservice
Med Amili kan ni effektivisera fakturahanteringen genom att slippa integrationen av flera system och leverantörer. Amili skapar och skickar era fakturor, hanterar betalningarna och ser till att de stäms av mot er reskontra.