Choose language

Hur du bygger ut ditt ekonomisystem och integrerar med Amili

I en tid där automatisering och digitalisering spelar en avgörande roll i att forma effektiva arbetsprocesser, står många företag inför utmaningen att hitta de bästa sätten att integrera befintliga system med nya lösningar. I kärnan av diskussionen står behovet av att skapa en sömlös sammanvävning av olika datakällor för att skapa en effektiv uppsättning av tekniska verktyg.

Amili fungerar som en förlängning av ditt ekonomisystem och du kan sömlöst integrera det på önskat sätt. Du väljer själv om du önskar att koppla på Amili genom direktintegration, filkoppling via SFTP, eller API. Genom att förstå dessa metoder bättre kan du enklare hitta vilket sätt som är lämpligast givet din organisations tekniska infrastruktur och strategiska mål. Direktintegration erbjuder enkelhet, filkoppling en ökad grad av kontroll, medan API erbjuder högsta nivå av flexibilitet och anpassning. Lär dig mer om hur du bygger ut ditt ekonomisystem med Amili på bästa sätt.

_DSC0230-1

Direktintegration 

Genom att vara en del av Visma-koncernen, som levererar affärskritisk programvara runt om i världen, skapar vi tillsammans med övriga Vismabolag sömnlösa teknikupplevelser. I dagsläget erbjuder vi direktintegration till Visma Net genom Amili AutoCollect, Visma eEkonomi genom Påminnelse Direkt, samt till Visma Administration. Med denna metod kommer du igång med kravhantering med några få knapptryck. 

Amili AutoCollect: en automatiserad påminnelse- och inkassolösning för dig som använder Visma Net. 

Amili AutoCollect är en inbyggd och helautomatiserad påminnelse- och inkassotjänst i Visma.net. Den hjälper dig som uppdragsgivare att varje utgående faktura blir en inkommande betalning. 

Amili styrs av affärsregler som du är med och sätter upp vid uppstart. Efter aktivering följer fakturan ett automatiserat kravflöde som avlastar din organisation. Förfallna fakturor hämtas från Visma Net och kravhanteras sedan genom automatiska betalningspåminnelser och inkassokrav i ett automatiserat kravflöde. 

Nyfiken på att lära dig mer om Amili AutoCollect? Se videon med Charlotte och Filip för en kort introduktion till integrationen och hur du kommer igång.

Amili AutoCollce Visma Net

Fördelar: 

  • Snabbt och enkelt att komma igång.

  • Färdiga “fabriksinställningar” och automatiserade flöden framtagna utifrån best-practice och lång branscherfarenhet.

  • Du jobbar primärt i ditt affärs- eller ekonomisystem och kan se status på dina fakturor.

API-integration

För dig som söker större kontroll och anpassningsförmåga erbjuder vi även möjligheten att koppla ihop med Amili genom en API-integration. Genom att integrera via API kan du skräddarsy datadelning och interaktioner mellan Amili och din organisations interna system på ett flexibelt sätt. Genom en sådan integrationsväg, avlastar du din organisation genom att automatisera bort manuella inslag så som kontroller och filexporter. 

Fördelar: 

  • Möjliggör flexibilitet samt en skräddarsydd datadelning och interaktion mellan Amili och interna system.

  • Bra för att hantera stora datamängder. 

  • Eliminerar manuellt arbete och avlastar din organisation. 

Filkoppling

Slutligen kan du även välja att koppla ihop med Amili genom så kallad filkoppling. Det innebär att du exporterar och laddar upp faktura- och betalfiler på en så kallad SFTP.  SFTP står för Secure File Transfer Protocol och är ett vanligt sätt för användare att överföra filer till och från internet. Med SFTP överförs data på ett säkert sätt med hjälp av kryptering. 

Fördelar: 

  • Kan hantera stora datamängder.

  • Ett säkert sätt att överföra filer mellan olika system.

  • Ökad grad av kontroll i samband med uppladdning och export av filer. 

Mer från Amili