Effektiv fakturahantering: En nyckel till hållbar tillväxt
Logistik, lagerhantering, marknadsföring och kundtjänst – kraven på effektivitet och noggrannhet ökar inom hela verksamheten, så även inom ekonomiavdelningen. Digitaliseringen spelar en viktig roll i att öka effektiviteten och även om de tekniska verktygen blir allt fler, ägnar många ekonomiavdelningar fortfarande betydande tid åt manuella, repetitiva uppgifter som datainmatning och fakturahantering. Det är inte hållbart, vare sig för företagets utveckling eller för medarbetarens arbetsmiljö.
Framtidens ekonomiavdelning – Strategisk, automatiserad och datadriven
Den moderna ekonomiavdelningens uppdrag sträcker sig bortom att enbart hantera siffror. De skapar värde genom strategiska beslut och bidrar direkt till företagets tillväxt. För att ha utrymme att prioritera det, behöver ekonomiavdelningen:
- Automatisera rutinuppgifter som fakturahantering för att frigöra tid för mer värdeskapande uppgifter.
- Uppgradera föråldrade system som förhalar viktiga processer och begränsar företagets tillväxtpotential.
- Analysera och presentera databaserade insikter som förbättrar beslutsfattandet och ökar precisionen i ekonomiska prognoser.
Fakturahanteringens påverkan på ekonomiavdelningens effektivitet
Genom att låta tekniken ta hand om det repetitiva, kan medarbetarna fokusera på att utveckla affären och ge värdefulla insikter till företagsledningen. Det må låta enkelt, men verkligheten tycks se annorlunda ut.
Flera undersökningar visar att många ekonomiavdelningar är överbelastade. I rapporten "Ekonomiavdelningens kamp mot klockan" framtagen av Visma Net, anger nästan hälften av respondenterna fakturahanteringen som den mest tidskrävande uppgiften. En anledning till det kan vara att många ekonomiavdelningar idag behöver arbeta i flera olika system under fakturans livscykel, vilket leder till ineffektivitet och frustration. De olika systemen skapar lätt informationssilos, vilket i sin tur ökar risken för fel. Organisering och synkronisering av data i ett enda verktyg minskar komplexiteten och möjliggör en mer enhetlig och effektiv arbetsprocess.
Så rustar du ekonomiavdelningen för framtiden
Att påbörja en digital transformation kan kännas överväldigande, men med rätt strategi kan övergången bli både smidig och lönsam. Här följer fyra konkreta steg:
1. Kartlägg era processer: Identifiera de mest tidskrävande och repetitiva uppgifterna samt de olika verktygen ni idag använder. Utvärdera hur en central lösning kan integrera dessa processer.
2. Välj rätt verktyg: Investera i en flexibel och integrerbar plattform som kan hantera hela fakturaflödet och enkelt kopplas till andra kritiska system i er verksamhet, till exempel Amili.
3. Involvera hela organisationen: Skapa en förändringskultur där medarbetarna är delaktiga och förstår fördelarna med digitaliseringen, både för verksamheten och för sin egen arbetsmiljö.
4. Följ upp effekten: Fastställ vilka nyckeltal som är viktiga för er framgång och följ dessa regelbundet för att säkerställa att de förändringar ni gör för er i den riktning ni vill åt.
Att digitalisera ekonomiavdelningen innebär att bryta sig loss från ineffektiva och fragmenterade arbetsmönster. Genom centraliserad fakturahantering får ekonomiavdelningen tillgång till en fullständig översikt över hela fakturaflödet, vilket både optimerar arbetsmiljön och säkerställer en hållbar verksamhetsutveckling. Samtidigt frigörs tid som ekonomiavdelningen kan investera i att agera strategisk partner till ledningen och på så sätt bli en drivande kraft för tillväxt.
Nyfiken på hur Amili kan öka er effektivitet? Boka en demo, så visar vi er hur vi hjälpt organisationer av liknande storlek skapa smidigare fakturaflöden!