Hur vill dina kunder betala påminnelsen?
Det har hänt mycket inom betalningar på bara några år. Smarta enkla digitala lösningar som underlättar har fullkomligt poppat upp. I takt med utvecklingen har också kunders krav på företagen ökat. Du förväntar dig idag ett smidigt sätt att betala.
Inkasso betalsätt
Att ha ett krångligt betalsätt kan vara skillnaden mellan köp och inte köp, som att kunna betalar direkt med mobilen från ditt bankkonto eller kanske genom Swish.
Vi har sett att kraven på smidiga betalningar inte bara gäller vid köp utan också för påminnelsefakturor och inkassokrav. Ju fler sätt kunden erbjuds att betala, desto snabbare betalar hon också. Viljan att betala brukar finnas där om pengarna gör det, och flera betallösningar snabbar på processen. Det är viktigt att förenkla och skapa en känsla av smidighet.
Så, vad förväntar sig dina kunder? Vill dom betala via Swish, betalkort eller kanske via direktbetalning? Svaret är förmodligen att du har några av varje. Därför passar en lösning där kunden själv kan välja betalsätt extra bra.
5 olika betalsätt som ger dig snabbare betalt
En påminnelse eller ett inkassokrav skickas alltid via brev, antingen via fysisk post eller till digital brevlåda. I brevet finns en traditionell faktura med en avi som innehåller alla uppgifter som behövs för betalningen, som vårt bg-nummer och fakturans ocr-nummer. Här finns också tydliga instruktioner om hur kunden, med hjälp av sitt BankID, loggar in på Mitt Ärende. Om kunden har flera påminnelser från både er och andra företag finns dessa samlade här. I inloggat läge väljer sedan kunden vilket betalsätt som passar just henne.
>1. Betalning via digital brevlåda – Kivra
Fler och fler påminnelser och inkassokrav skickas till en digital brevlåda, Kivra. Men det förutsätter att kunden har registrerat sig för just Kivra. Det finns många fördelar med det, dels spar vi på miljön men vi vet också med större säkerhet att breven kommer fram i tid och om de blir lästa. För den som har kopplat sitt bankkonto till sin digitala brevlåda är det enkelt att med ett klick lägga in en faktura för betalning.
2. Direktbetalning – Trustly
Trustly är den senaste möjligheten att betala. Ett enkelt och smidigt sätt att betala utan krångel som blir vanligare och vanligare. Du legitimerar dig med ditt BankID och pengarna dras direkt från kontot. Det spelar ingen roll var i världen du befinner dig eller vilken bank du har.
3. Swish
I inloggat läge på Mitt Ärende finns möjlighet till Swish-betalning, ett betalsätt som blir allt vanligare även vid näthandel. En specifik länk med rätt summa dyker upp i kundens Swish-app. Snabbt, enkelt med en direkt bekräftelse på att betalningen är genomförd.
4. QR-kod
Scanna koden på fakturan och rätt uppgifter kommer automatiskt att visas i Internetbanken. Förenklar för den som ska betala och säkerställer att allt blir rätt men minimal insats för kunden.
5. SMS
Vid kontakt med vår kundtjänst kan kunden få ett sms skickat till sig med en länk som gör det möjligt att betala direkt via Swish. Smidigt för den som av olika anledningar valt att kontakta oss.
För den som trots alla olika betalsätt har svårt att betala hela beloppet på en gång finns möjlighet till en avbetalningsplan. En mindre summa i månaden över en längre tid kan många gånger vara enklare att hantera. Avbetalningsplaner sätts upp tillsammans med handläggare i kundtjänst eller via Mitt Ärende.
Slutligen, öka era chanser att få betalt genom att förenkla för era kunder. Det är vad dina kunder förväntar sig. I de fall där medlen finns vet vi att betalsättet är avgörande. Vi vet också att olika människor föredrar olika sätt att betala på. Precis som du och jag och det kan vi på Visma erbjuda era kunder.
Läs mer om påminnelse och inkasso för större företag
Läs mer om kostnadsfri påminnelse och inkasso för små och medelstora företag