Choose language

Omdebatterat elstöd, varning om varsel & högre skulder bland unga

I augusti och september låg elpriserna högt och det fanns en stark oro för vad detta skulle innebära när värmen skulle slås på. Men under oktober sjönk elpriserna kraftigt i södra Sverige, vilket tros vara en av anledningarna till att även inflationstakten enligt KPIF sjönk från 9,7% i september till 9,3% i oktober. I november klättrade elpriserna återigen och prognoserna för december är mörka. Samtidigt har regeringen presenterat det elstöd som svenska hushåll och företag länge väntat på - men reaktionerna är minst sagt blandade.

Innehåll

Visma-Sweden-22_4867-1

Det omdebatterade stödet för höga elpriser

I slutet av oktober presenterade regeringen för första gången det ekonomiska stöd som ska betalas ut under 2023 för att lindra de höga elräkningarna. Sedan dess har debatten kring huruvida upplägget är det bästa alternativet eller inte gått varm.

En nedbrytning av elstödet – vem får vad?"

Elstödet beskrivs som ett högkostnadsskydd för elprisområde 3 och 4, det vill säga Sveriges södra delar. Trots att Sveriges norra delar, elprisområde 1 och 2, har haft perioder av högre elpriser under hösten finns det i dagsläget ingen plan på elstöd till hushåll och företag i norr. På en pressträff den 30e november sa energi- och näringsminister Ebba Busch att detta kan komma att ses över om de höga priserna i norr fortsätter. 

I elprisområde 3 och 4, kommer elstödet betalas ut baserat på historisk förbrukningsdata, från oktober 2021 till september 2022, till den som stod på elnätsavtalet för elanläggningen den 18e november. Det är alltså inte nödvändigtvis samma person som betalat elräkningarna under förbrukningsperioden som kommer att motta stödet. I elprisområde 3 är stödet 50 öre per kWh, och i elprisområde 4 är stödet 79 öre per kWh. 

Utbetalningen görs av Försäkringskassan och målbilden är, om inget oförutsett händer, att detta ska ske under februari 2023. På pressträffen den 30e november, tydliggjordes att utbetalningen i första hand kommer göras till hushållen. Ebba Busch kunde inte ge någon tidsplan för när företag kan förvänta sig sitt stöd.

Vad innebär elstödet för betalningsförmågan i samhället?

Oavsett om du tycker att elstödet är bra eller inte, går det inte att komma ifrån att utbetalning sker tidigast i februari. Det innebär att stödet kommer efter de månader då elförbrukningen generellt är som störst. Elfakturorna för både hushåll och företag väntar dock inte på elstödet, utan de ska betalas på samma sätt som vanligt. Höga elräkningar kan alltså komma att skapa ekonomiska problem, främst i december och januari, trots att ett stöd finns att vänta. Dessutom är det så att det redan i dag är många hushåll som sliter med sina totala boendekostnader sedan räntor, drivmedel och matpriser också stigit kraftigt. 

Beroende på hur stora ekonomiska marginaler ett hushåll har, kan höga elräkningar innebära olika stor påverkan. För en del blir det en tillfälligt högre utgift, som kanske betyder att mindre pengar kan läggas på annat. För andra kan de höga elräkningarna skapa större och mer akuta problem. 

För hushåll med små marginaler, kan en högre elräkning betyda att pengarna inte räcker till för att täcka alla månadens utgifter. Då krävs en prioritering, och då hamnar elräkningen ofta högt upp på listan tillsammans med lån och hyra visar våra undersökningar. Istället kan andra fakturor bli lidande.

För en del blir elräkningen så pass dyr att de inte har möjlighet att betala, även om de skulle vilja. I slutet av oktober rapporterade DN om att elskulderna hos Kronofogden ökat kraftigt. “Utifrån de erfarenheter vi har så vet vi att oftast så prioriterar man elen. När man riskerar att bli av med elen, då har det gått väldigt långt” säger Davor Vuleta, analytiker hos Kronofogden, till DN. Den slutsatsen stämmer väl med vår egen analys, även om vi främst ser att beloppen på skulderna ökar medan antalet kunder som får problem att betala elräkningen är relativt konstant. Det vill säga, de som redan hade problem får det än svårare att betala sina elräkningar. 

Prognoserna tyder på att elpriserna i elprisområde 3 och 4 kommer fortsätta ligga högt under vintern. Det kan således under en period försämra betalningsförmågan för hushåll med små ekonomiska marginaler ytterligare. Beroende på om stödet betalas ut i februari, eller om det blir förseningar, kan effekten av de höga elräkningarna på betalningsförmågan bli olika stor och framförallt olika bestående.

två män pratar och går upp för en trappa

Så slår elkrisen mot svenska företag

Företag drabbas av elkrisen på flera olika sätt, både direkt av de höga kostnaderna för sin egen förbrukning men också indirekt av den lägre köpkraften i samhället som kommer med ökade levnadskostnader. Att elstödet till bolag dröjer, förenklar givetvis inte heller situation för företagare.

Direkta kostnader för elförbrukning

En aspekt av elkrisen som drabbar Sveriges företag, är såklart de direkta kostnaderna av deras egen elförbrukning. Det är trots allt inte bara hushållen som tvingas betala höga elräkningar, det gör även företagen.

Även bland bolag är de ekonomiska marginalerna olika stora, och elförbrukningen är olika hög. Därmed varierar hur hårt de höga elräkningarna slår mot verksamheter. I skrivande stund finns som nämnt ingen tidsplan för när stödet till företag kommer att betalas ut, så vi kan idag inte säga hur länge ett bolag behöver kunna hålla sig flytande på egen hand.

Vi har redan sett flera småföretagare tvingas stänga sina livsverk på grund av bland annat de höga elkostnaderna som gör det ohållbart att driva verksamheten. Tyvärr tror jag att vi kommer att se fler liknande historier under vintern. Kombinationen av högre elpriser och dyrare råvaror för företaget, och en svagare köpkraft för konsumenterna är tyvärr en perfekt negativ storm.

Företagarna varnar för varsel om elstödet dröjer

I september genomförde Företagarna en enkät bland företag i södra Sverige i vilken tre av tio företag uppgav att de förmodligen kan komma att behöva varsla personal, på grund av de höga elpriserna. När enkäten genomfördes fanns en tro om att elstödet skulle betalas ut tidigare än vad som nu presenterats, så även till företag. Skulle enkäten genomföras idag, kanske ännu fler företag skulle uppge att de ser en risk att behöva varsla.

Skulle elkrisen leda till fler varsel, skulle det slå hårt mot hushållen för vilka ekonomin redan stramar. Det riskerar också att skapa en ond spiral, där fler varsel skapar ytterligare minskad köpkraft, vilket försämrar den ekonomiska situationen för företag ytterligare. På uppsidan är det svårare att hitta något konkret, även om den minskade köpkraften på sikt bör leda till en snabbt minskande inflation vilket i sin tur kan leda till att räntorna sänks tidigare än dagens prognoser.

Försämrad betalningsförmåga innebär färre affärer

Den andra aspekten gäller den försämrade betalningsförmågan som med stor sannolikhet leder till minskad köpkraft enligt resonemanget ovan. Att ett elstöd finns planerat med prognos i februari, tror jag inte har någon större effekt på köpkraften under vintern. Som nämnt behöver de löpande elräkningarna betalas precis som vanligt, trots att stödet ligger några månader fram. Det i kombination med fortsatt stigande räntor och generellt ökade levnadskostnader, gör att många hushåll håller extra hårt i plånboken under de kommande månaderna.

Bättre statistik över hushållens skulder för bättre lösningar

Utöver höga elpriser, rapporteras det kontinuerligt om oroväckande trender vad gäller skuldsättningen i samhället. I början av november rapporterade till exempel Kronofogden att andelen unga med skulder hos dem minskat under de senaste tio åren. Skuldbeloppet å andra sidan har för åldersgruppen 18-25 år ökat med 410 miljoner. Även om unga män står för 73 procent av det totala skuldbeloppet, så är det bland de unga kvinnorna som ökningen är allra störst. Den främsta boven? Konsumtion och inte minst näthandel på kredit. Här kan du ta del av Kronofogdens kortanalys. 

Den skakiga ekonomiska situation som under de senaste månaderna präglat vår vardag, har ökat intresset kring överskuldsättning och betalningsförmågan i samhället. 

Branschorganisationen Svensk Inkasso vill bidra till en mer träffsäker diskussion om hur skuldsättningen utvecklas. Organisationen sätter därför ihop en statistikpanel. Panelen, som Visma Amili är med i, består av de största bolagen i branschen och förhoppningen är att kunna bidra till bättre slutsatser och, i förlängningen, bättre politiska förslag för att motverka överskuldsättning.

Även i det politiska landskapet finns intresse för statistisk översikt över skuldsituationen. I oktober överlämnades en utredning till regeringen i vilken det föreslås att uppgifter om fysiska personers skulder som förvärvats för indrivning i inkassoverksamhet ska samlas in varje kvartal och verka som underlag till statistik över hushållens skulder. Bra tycker jag spontant då det på ett bättre sätt speglar individens faktiska betalningsförmåga.

Vikten av data i skuldförebyggande arbete

Som inkassobolag ser vi det som en av våra viktigaste uppgifter att hjälpa våra kunders kunder att hitta både kort- och långsiktiga lösningar som hjälper dem till en mer hållbar ekonomisk situation - samtidigt som vi hjälper våra kunder att få betalt för sina produkter eller tjänster. 

Tillgång till statistik och data gör att vi kan hitta mönster som hjälper oss anpassa våra rutiner och processer för att vara så effektiva som möjligt för både våra kunder och våra kunders kunder. Därför ser vi positivt på statistikinitiativ inom just inkassobranschen, men vill självklart påpeka vikten av avidentifierad data. Ekonomisk data och historik samt den egna skuldsituationen är känslig, och det måste vi respektera. Vi behöver inte veta vem det gäller, för att hitta mönster och kunna dra slutsatser

Viktiga lärdomar att ta med sig in i 2023

Många kunder förväntar sig möjligheten att handla på kredit, inte minst i en ekonomiskt knepig tid där allt fler tvingas prioritera var de vill och kan lägga sina pengar. Men är det alltid rätt att erbjuda faktura? Nedan lyfter vi två viktiga lärdomar som du bör ta med dig in i 2023.

Ställ krav på dina kunder – för både ditt och din kunds bästa

När betalningsförmågan i samhället sjunker, ökar risken för att du inte får betalt. Samtidigt är många företag beroende av att få in sina pengar för att verksamheten ska gå runt. 2023 blir det därför allt viktigare att kontrollera vem du gör affärer med. Visar kreditvärdigheten på god betalningsförmåga? Det är inte bara en trygghet för dig, det är också rättvist mot dina kunder eftersom du minskar risken att försätta någon i en skuld de inte kan betala. Med nya sanktioner på EU-nivå och ökade konkurser blir det viktigare än någonsin att du har koll på vem du faktiskt gör affärer med.

Öka chansen till betalning med påminnelse – och håll nere skulden

Det blir allt viktigare att tidigt och på ett mer strukturerat sätt uppmärksamma sena betalare. Genom att agera snabbt när en betalning uteblir, ökar sannolikheten för att faktiskt få in betalningen. Ett sätt att göra det är att lämna över dina ärenden med start redan på påminnelse.

Att inleda med en extern betalningspåminnelse har flera fördelar. Du möjliggör för oss att komma i kontakt med din kund i ett tidigt skede, vilket betyder att vi kan kliva in som bollplank redan från start för att hitta kort- och långsiktiga lösningar för att säkerställa betalning. Dessutom innebär en betalningspåminnelse ofta att vi inte behöver gå vidare till ett inkassokrav, då skulden i många fall betalas redan på påminnelsestadiet. Det innebär också att vi kan hålla nere kostnaden och undvika att bygga på din kunds skuld, vilket annars gör det svårare för kunden att lyckas fullfölja sitt betalningsansvar

Vill du veta mer om hur vi arbetar med påminnelsehantering? Kontakta en av våra experter på området.

Relaterade blogginlägg