Choose language

Kundcase

Ryds Glas

Från manuell hantering till en helt automatiserad kravprocess med Amili AutoCollect.

element_kundcase1
Untitled design (1)
Med Amili AutoCollect har vi i princip sparat in en heltidstjänst. Utan effektiviseringarna hade vi behövt anställa ytterligare en person i teamet.

Emma Olsson

Redovisningschef | Ryds Glas

Old_debt_-1

Utmaningen

Den tidskrävande jakten på förfallna fakturor

På Ryds Glas ekonomiavdelning var påminnelse- och inkassohanteringen både tidskrävande och manuell. Listor skickades ut, påminnelser kuverterades av medarbetarna själva och obetalda fakturor låg ofta liggandes längre än önskat. 

När de blev en kollega mindre på avdelningen blev det tydligt hur ohållbar den manuella hanteringen var. För att kunna fortsätta växa insåg de att de behövde automatisera och effektivisera fakturahanteringen för att återfå kontroll, spara tid och stärka företagets likviditet. 

- Vi , precis som alla andra, tittar på likviditeten. När det ligger fakturor som förfaller påverkar det likviditeten negativt, förklarar Ryds Glas Redovisningschef Emma Olsson. 

Laptop@2x

Lösningen

En tydlig, stabil och fullt automatiserad kravprocess

I samband med att Ryds Glas bytte ekonomisystem till Visma Net, lyfte de även behovet av en förbättrad påminnelse- och inkassohantering. På rekommendation av sin systemkonsult valde de att implementera Amili AutoCollect. Den färdiga integrationen gjorde det både smidigt och kostnadseffektivt att komma igång.

- Vi har flera olika integrationer till till vårt ekonomisystem och med Amili har vi imponerats av stabiliteten i systemet. Vi kan lita på att rätt fakturor importeras, förklarar Emma. 

Implementationen krävde dock en nödvändig omställning av ekonomiavdelningens arbetssätt. Ryds Glas övergick från en manuell och fragmenterad process med personliga bedömningar till ett mer regelstyrt och enhetligt system. Denna förändring skapade tydlighet både internt bland kundansvariga och utåt mot kunderna. 

- Supporten från Amili var en otroligt viktig del av vår implementation. Amili var mycket lyhörda och hjälpsamma, och fanns alltid där för att svara på våra frågor och ge råd. Det gjorde verkligen stor skillnad när vi skulle skapa de nya rutinerna och arbetssätten, förklarar Emma. 

Om Ryds Glas

Med 75 års erfarenhet har Ryds Glas vuxit från en enskild firma i Sundsvall till att bli Sveriges största glasmästare. De monterar årligen över 600 000 m² glas genom sina 60 glasmästerier, som sträcker sig från Malmö i söder till Luleå i norr.

Ryds_Glas_Verkstaden
Report

Resultatet

En extra resurs till ekonomiavdelningen

  • Frigjord tid och ökat strategiskt fokus: Den tunga bördan av manuell hantering lyftes från ekonomiavdelningens axlar. När en kollega slutade, blev det tydligt hur mycket tid den gamla processen krävde. Tack vare Amili kunde teamet hantera arbetsbördan utan att behöva anställa någon ny, vilket frigjorde värdefull tid för mer strategiska uppgifter.
  • Tydlig process och stärkt likviditet: Den tidigare ostrukturerade hanteringen är över. Med Amili AutoCollect har Ryds Glas fått full kontroll över sina fakturaflöden, och de obetalda fakturorna hanteras nu konsekvent och effektivt. Den nya processen har gett en påtaglig effekt på likviditeten, samtidigt som kravet på bättre kunddata har skapat en stabilare grund att stå på. Med ett certifierat inkassobolag som avsändare fick betalningsuppmaningarna även en större tyngd, vilket hade en direkt positiv effekt på betalningsgraden.

  • Översikt och branschkunskap:
    Med Amiliplattformen har ekonomiavdelningen en tydlig överblick över alla ärenden och utestående kapital. I Amili kan teamet samarbeta och styra delar av den i övrigt automatiserade processen. Utöver plattformens funktionalitet har de även en direktkanal till Amilis specialister för att gemensamt förfina processer och hantera ärenden. 

Nyfiken på att veta mer?

Visma Net Amili-1

Amili AutoCollect - färdig integration till Visma Net

Utforka Amili AutoCollect, en  påminnelse- och inkassolösningen som omvandlar dina förfallna fakturor till inkommande betalningar genom ett automatiserat kravflöde.

salems kommun omslag

Nästa kundcase: Salems kommun

Se intervjun med Salems kommun om deras resa från knappa resurser och ineffektiva rutiner till märkbar förbättring i kassaflödet.