Choose language

Kundcase

Wiridis

Läs mer om hur Wiridis, specialister på skötsel och anläggning av grönytor, automatiserade kravprocessen, säkrade snabbare betalningar och frigjorde tid för strategiskt fokus.

element_kundcase1
Wiridis-1

Om Wiridis

Wiridis har i över 20 år hjälpt bostadsrättsföreningar, fastighetsföretag och kommuner att skapa sköna utemiljöer. Med ett brett erbjudande hjälper Wirdis dig med allt ifrån grönyteskötsel och parkdrift till att designa, projektera och anlägga trivsamma och säkra utemiljöer.  

Wiridis
På grund av tidigare tidsbrist tvingades vi prioritera bort de mindre kundfakturorna. Så snart integrationen till Amili aktiverades märkte vi direkt en positiv effekt på kassaflödet.

Gunilla Svensson

Ekonomi och HR-ansvarig | Wiridis

brev

Utmaningen

Manuella rutiner lämnade fakturor obetalada för Wiridis

Med ett omfattande ansvar för bolagets ekonomihantering var tid en knapp resurs för Gunilla Svensson, Ekonomi- och HR-ansvarig på Wiridis. Detta gjorde att hon behövde prioritera att skicka ut betalningspåminnelser för fakturor med större kapitalbelopp. Uppföljning samt hantering av mindre fakturor föll därför ofta bort och blev liggande obetalda. Tidsbristen innebar också att uppföljningen blev inkonsekvent, och till och med produktionscheferna fick spendera tid på att jaga in uteblivna betalningar från kunder – tid som skulle ha lagts på bolagets kärnverksamhet.

 

dator

Lösningen

Automatiserad hantering med Amili AutoCollect i Visma Net

Som lösning på problemen blev Wiridis rekommenderade Amilis integration till Visma Net av sin redovisningsbyrå. Valet var enkelt, och implementationen gick smidigt – det var "bara att koppla på". Den nya automatiserade processen åtgärdade omedelbart de tidigare problemen. Den fullständigt automatiserade kravprocessen säkerställde att fakturor numera hanteras konsekvent, vilket eliminerade risken att små belopp glöms bort och därmed stoppade det ekonomiska läckaget. Genom att kraven skickas ut från ett inkassobolag, fick uppföljningen dessutom den tyngd som krävdes för att snabbare få kunderna att betala.

Amili plattform gav Gunilla full översikt och kontroll över flödet – i stark kontrast till det tidigare inkassosystemets svårnavigerade portal. Trots automatiseringen behöll Wiridis flexibiliteten genom att kunna exkludera de största kunderna från det automatiska flödet, för att istället hantera dessa strategiskt med direktkommunikation.

Report

Resultatet

Ett stärkt kassaflöde och ökat fokus på kärnverksamheten

Effekten av att implementera Amili AutoCollect blev omedelbar för Wiridis. Redan i uppstartsfasen genererade den automatiserade processen ett inflöde av hundratusentals kronor som tidigare legat låsta i obetalda småfakturor. Genom att täppa till det ekonomiska läckaget har bolaget märkt en betydande förbättring av sitt kassaflöde och sin likviditet. Den tidigare problematiken med fakturor som tilläts släpa under lång tid är nu ersatt av en konsekvent, pålitlig och helt automatiserad process.

Utöver de ekonomiska vinsterna har lösningen inneburit en stor avlastning för organisationen. Den tunga administrativa bördan har lyfts från Gunillas axlar, vilket har transformerat hennes roll till att kunna arbeta mer strategiskt. 

Nyfiken på att veta mer?

Visma Net Amili

Amili AutoCollect - färdig integration till Visma Net

Utforka Amili AutoCollect i Visma Net, en påminnelse- och inkassolösningen som omvandlar dina förfallna fakturor till inkommande betalningar genom ett automatiserat kravflöde.

Kundcase - Ryds Glas

Kundcase: Ryds Glas

Läs mer om hur glasmästeriet Ryds Glas gick från tidskrävande administration till automatiserad påminnelse- och inkassohantering med Amili AutoCollect i Visma Net. 

Kundcase Tradingbox

Kundcase: Tradingbox

Hör Paul, vd på Tradingbox l berätta om hur Amilis färdiga integration till Visma Net har möjliggjort snabbare betalningar och stora tidsbesparingaringar för bolaget genom atuomatisering.