Choose language

Att utveckla en produkt med användaren i fokus

I det snabbföränderliga digitala landskapet är kundcentrerad produktutveckling avgörande. Att skapa produkter som inte bara möter utan överträffar användarnas förväntningar kräver djupgående förståelse för deras behov, önskemål och utmaningar. Men hur går man egentligen till väga för att säkerställa att användarens röst är kärnan i produktutvecklingen?

På Visma Amili har vi valt att använda oss av modellen Net Promoter Score (NPS), i detta fall specifikt Product Net Promoter Score (pNPS). Genom att fokusera på direkt feedback från användare av vår produkt, kan vi metodiskt förbättra och skräddarsy vårt gränssnitt för att möta våra kunders faktiska behov och förväntningar.

I den här artikeln djupdyker vi i pNPS och dess kritiska roll i att utveckla en produkt med användaren i fokus.

Vill du veta mer om NPS-modellen? I vår artikel "Kundnöjdhet – ett av våra viktigaste mått" berättar vi mer om modellen och varianten Relational Net Promoter Score som sätter ett mått på våra kundrelationer.

Tjej och kille som sitter framför dator

pNPS - en vägledare för produktutveckling

NPS-modellen, känd för dess enkelhet och effektivitet, inkluderar flera typer av undersökningar. Den undersökning som används för att förstå hur väl ett gränssnitt uppfyller användarnas behov är pNPS, Product Net Promoter Score.

"Att förstå användarens verkliga upplevelse av vårt gränssnitt hjälper oss styra vår produktutveckling i den riktning som ger mest värde för våra kunder. Med pNPS får vi ett tydligt och direkt mått på var vi står starka och var vi behöver bättra oss" berättar Hannes, Product Manager på Visma Amili.

Så mäter vi pNPS

När en ny användare hunnit bekanta sig med vårt gränssnitt dyker frågan “Hur troligt är det att du skulle rekommendera vårt gränssnitt till andra” upp direkt i gränssnittet och användaren har möjlighet att gradera sannolikheten på en skala från 1-10. Här finns också möjlighet för användaren att lägga till en kommentar.

En utmaning med pNPS är att användaren lätt väger in hela tjänsten de konsumerar och inte bara det gränssnitt de arbetar i.

"Att som användare särskilja upplevelsen av en produkt från upplevelsen av en leverantör som helhet är svårt. Får du ibland upp en liknande fråga när du är inne i olika system? Försök fundera kring de funktioner du möter i gränssnittet när du ger ditt betyg" säger Hannes.

Så nyttjar vi pNPS i vår produktutveckling

Med hjälp av pNPS kan vi säkerställa att vi lägger fokus på de delar av vårt gränssnitt där våra användare ser behov för förbättring. Vi sätter vår kund, vår användare, i fokus i allt vi gör. Inte minst i vår produktutveckling. 

"Genom att ständigt mäta och reflektera över feedback v får in säkerställer vi att vår roadmap är centrerad kring våra kunders behov" avslutar Hannes.

Är du nyfiken på att veta mer om vår plattform? Här går vi igenom de viktigaste funktionerna i Amili.

Relaterade blogginlägg