Choose language

Vi sätter mått på kundrelationen

Nöjda kunder är vår viktigaste investering. Just därför ligger vår månatliga NPS-undersökning oss varmt om hjärtat. Undersökningen hjälper oss förstå hur väl vi uppfyller dina förväntningar och behov som kund, men också inom vilka områden vi kan bli bättre. Här djupdyker vi i NPS med förhoppningen att hjälpa dig förstå varför vi hör av oss för att ta reda på hur du upplever oss som leverantör, men också motivera dig till att svara nästa gång en undersökning trillar ner i din inbox. 

Kvinna som skrattar

Vad är NPS?

NPS står för Net Promoter Score och är en metod som används i marknadsundersökningar. Metoden går ut på att mäta kundnöjdhet med hjälp av en enda fråga på vilken de tillfrågade svarar genom att gradera från 1-10. 

rNPS - så hjälper du oss skapa bättre lösningar för dig

Mätmetoden NPS består av flera olika typer av undersökningar. I den här artikeln fokuserar vi på rNPS, som står för Relational Net Promoter Score. Med rNPS mäter vi kundlojalitet genom att undersöka relationen mellan oss som bolag och beslutsfattare hos våra kunder. Genom att ställa frågor som ger dig som kund möjlighet att betygsätta din upplevelse av våra tjänster och produkter, kan vi skapa oss en bild av vad vi gör bra och var vi behöver göra förbättringar.

Så mäter vi rNPS

Varje månad gör vi ett urval i vår kundbas och skickar ett mail med en rNPS-undersökning. Undersökningen består av en fråga: “Hur sannolikt är det att du skulle rekommendera Visma Amili till en vän eller kollega?”. Frågan besvarar du genom att gradera på skalan 1-10. Du kan också lämna en kommentar som förklarar anledningen bakom den angivna graderingen.

Varje månad sammanställer vi svaren och får ett mätetal som visar oss om vi är på väg åt rätt eller fel håll. Det tillsammans med de kommentarer vi får in hjälper oss prioritera i vårt kontinuerliga förbättringsarbete, så att vi hela tiden lägger fokus på det du som kund anser är allra viktigast.

Så gör vi urvalet inför en undersökning

För oss är det viktigt att ta del av insikter från kunder av olika storlek, inom olika branscher och med olika erfarenheter av våra tjänster. Därför gör vi ett slumpmässigt urval inför varje undersökning.

Svarar du på frågan blir du inte tillfrågad igen tills dess att ett år passerat. Om du väljer att inte svara, kan du däremot få frågan på nytt tidigare än så.

Har du en åsikt du vill dela med dig av?

Har du inte mottagit vår rNPS-undersökning i augusti, kanske du mottar den nu i september eller månaden därefter. Vi hoppas att du då tar dig den korta, korta tid det tar att svara på frågan för att hjälpa oss göra våra tjänster och produkter ännu bättre och för att du ska få ut så mycket som möjligt av oss som uppdragsgivare.

Har du tankar eller åsikter om våra produkter och tjänster som du vill dela med dig av redan nu? Självklart behöver du inte vänta på att undersökningen trillar in (även om vi såklart hoppas att du svarar på den också). Kontakta din ansvariga säljare och berätta om dina behov, så tar vi med glädje med oss dem i vårt förbättringsarbete.

Vi är också nyfikna på vad du som aktivt arbetar i våra verktyg tycker om vår produkt. Inom kort kommer vi därför att implementera en ytterligare kundundersökning kallad pNPS. Den här undersökningen sker istället direkt i produktgränssnittet. I nästa artikel berättar vi mer om just pNPS.

Relaterade blogginlägg