Guide: Hur du effektiviserar ekonomiavdelningen
Genom att introducera rätt verktyg i din ekonomiavdelning kan du effektivisera din organisation och frigöra värdefulla resurser. Istället för att lägga tid på manuella, repetitiva arbetsuppgifter får ekonomiavdelningen mer tid att lägga på att bli en ännu starkare strategisk partner till ledningen och verksamheten. Utöver interneffektivisering, är automatisering även en viktig pusselbit i att kvalitetssäkra din verksamhet. Genom att låta fakturan följa en automatiserad process, säkerställs regelefterlevnad samtidigt som risken för mänskliga fel minskar. Läs mer om stegen mot en mer effektiv ekonomiavdelning nedan.
1. Kartlägg befintliga processer och system
Det första steget i att effektivisera är att kartlägga nuvarande arbetsflöden och identifiera var automatisering kan göra den största skillnaden. På så sätt får du ökad insikt i vilka steg som behöver finnas med i ett automatiserat kravflöde för att kunna möta din organisations behov.
För att skapa en sömlös sammanvävning av nya och befintliga datakällor behövs även en kartläggning av ekonomiavdelningens nuvarande tekniska ekosystem. Amili erbjuder en lösning som täcker hela fakturans livscykel, så att du slipper komplexiteten i flera olika system. Läs mer om hur du bygger ut ditt ekonomisystem och skapar en sömlös förlängning av din verksamhet med Amili.
2. Hitta en partner till din ekonomiavdelning, inte en teknikleverantör
Vi på Visma Amili har över 30 års erfarenhet av kravhantering. Vår långa branscherfarenhet gör att vi kan erbjuda mer än teknik - nämligen expertis och rådgivning. Våra specialister finns här för att tillsammans med dig förfina din organisations kravflöde med hänsyn till din bransch, kundbas och god inkassosed. Med insikt i vad som bidrar till en hög lyckandegrad och stärkt likviditet, utformar vi en optimerad faktura- och kravhantering med utgångspunkt både i tekniken och den personliga servicen. Amili fungerar som en förlängning av din verksamhet genom att finnas tillgängliga för att besvara frågor från både dig och dina kunder i hanteringen av ett ärende.
3. Automatisera kravflödet
Utifrån de behov du identifierat initialt sätter vi tillsammans upp affärsregler som styr ert automatiserade kravflöde som fakturan följer. På så sätt avlastar Amili din ekonomiavdelning samtidigt som ni bibehåller kontrollen och flexibiliteten i att kunna styra processen. Nedan ser du en illustration av ett typiskt kravflöde i Amili. Läs mer om kravflödets olika delar här.
Genom affärsregler styr du exempelvis fakturamottagarens grad av självständighet. Du väljer om dina kunder ska ha möjlighet att sätta upp amorteringsplaner, ansöka om anstånd, etcetera, direkt i Min Betalning.
4. Självständig hantering av beslut
En viktig del i att effektivisera din ekonomiavdelning är att implementera verktyg som erbjuder hög grad av self-service. I vissa fall behöver du fatta manuella beslut i vissa ärenden – i samband med ett eventuellt bestridande exempelvis. För att effektivisera dessa manuella inslag i processen är det viktigt att kunna göra det snabbt och enkelt på egen hand. I Amili bestämmer du i vilka situationer du vill styra kravflödet under dess gång genom beslut. Du kan exempelvis välja att få beslut att hantera i Amili innan ett ärende skickas till Kronofogden. Se mer av Amili och beslutsverktyget här.